06 Williamsburg, VA - Reisverslag uit Williamsburg, Verenigde Staten van Nanda Peters - WaarBenJij.nu 06 Williamsburg, VA - Reisverslag uit Williamsburg, Verenigde Staten van Nanda Peters - WaarBenJij.nu

06 Williamsburg, VA

Blijf op de hoogte en volg Nanda

20 Mei 2019 | Verenigde Staten, Williamsburg

Verrassing! Na twee dagen al een nieuwe blog, in plaats van na drie dagen. Dat komt omdat ik hier maar twee nachten ben. ‘Hier’ is Williamsburg in Virginia. Ik ben hier 5 jaar geleden ook geweest, als omweg vanuit Raleigh, North Carolina naar de Outer Banks, ook North Carolina. Nu ligt het wel op de route, en ben ik hier als tussenstop. Ik heb goed gebruik gemaakt van deze tussenstop, ook al was ik dat niet echt van plan.

Zondag (gister dus) vertrok ik vanuit Harrisonburg aan de westkant van de Appalachians (Shenandoah) richting het oosten. Ik was eigenlijk van plan in een keer naar Williamsburg door te rijden. Maar tijdens de lunchpauze vlak voor Richmond, moedigde Jolien via de app me toch aan een plantage te gaan bezoeken. Ik kon kiezen tussen de Shirley Plantation en de Berkeley Plantation. Puur vanwege financiële redenen koos ik voor die van Berkeley. Nu blijkt dit een hele, hele, hele historische plek te zijn, voor Amerikanen dan. Hier vond de eerste Thanksgiving plaats, in 1619, toen er Engelsen hier voet aan wal zetten en verplicht hun thanks moesten geven. Dus dit jaar is het 400 jaar lang dat er Thanksgiving in de VS is. Verder is er hier een president geboren, ene William Henry Harrison (de 9e president). Die stierf echter binnen een maand na zijn inauguratie, doordat hij zijn speech in de stromende regen gaf. Zijn vice-president John Tyler werd hierdoor president. Tyler was toevallig de buurjongen van de Berkeley Plantation, wat ook een unicum is (president en vice-president uit dezelfde county afkomstig). Zo’n 48 jaar later werd Benjamin Harris de 23e president, hij was de kleinzoon van William Henry. Ze hebben dus zo’n 14 presidenten in 48 jaar versleten, er zijn er maar weinig die hun termijn van 4 jaar hebben volgemaakt blijkbaar. Verder is op deze plantage ook de ‘Taps’ geschreven, net als de ‘Taptoe’ die wij van Dodenherdenking vooral kennen. Natuurlijk zijn er op het terrein van de plantage nu monumenten voor al deze bijzondere dingen opgericht. De gids was weer een dame vol verhalen, heerlijk om naar te luisteren. Ik heb ook nog een tijdje met een andere bezoekster gesproken, over slavernij, de huidige politiek, en over hoe je geschiedenis niet uit moet wissen, vooral niet als je je er voor schaamt. Dat laatste wil het noorden van de VS vooral doen met de monumenten uit het Zuiden. Men is niet zo blij met de reputatie van de Confederatie, de staten die zich rond 1860 tegen de Unie in het Noorden keerden waardoor de Burgeroorlog begon. Natuurlijk ben je daar niet blij mee, maar je moet er van leren, niet laten verdwijnen. Maar goed, dat is mijn bescheiden mening. Over andere dingen, zoals de huidige 45e president, heb ik ook een mening, maar die hou ik maar even voor me.

Ik zit nu in een hotel van de Red Roof Inn, in plaats van een airbnb. Dat is ook wel lekker, even ongestoord asociaal anoniem zijn. De kamer is ruim en heeft een eigen voordeur, je zou het meer als een motel omschrijven. Leuk ook dat ontbijt inbegrepen is, al is het niet echt het meest verantwoorde ontbijt. Na morgen schakel ik weer over naar yoghurt met muesli. Vanmorgen heb ik na het ontbijt eerst gevideobeld met mijn ouders. Mijn moeder is namelijk jarig vandaag! Ik moest wel buiten gaan staan, want de wifi op mijn kamer is echt belabberd. Dus een aantal Amerikanen zullen zich wel afgevraagd hebben welke taal ze toch hoorden, haha.

Eigenlijk was ik van plan dus weinig te doen vandaag. Het is namelijk sinds een paar dagen heet, en in vergelijking met Shenandoah is het hier echt bloedheet. Het is niet alleen warmer, maar ook vochtiger. Alleen al als ik stil sta, ga ik zweten. Maar ik las een folder over Historic Jamestowne en vond het toch eigenlijk wel zonde om daar niet naar toe te gaan. Ik ben hier dus 5 jaar geleden ook geweest en heb toen Williamsburg zelf bezocht. Het centrum van dit stadje is letterlijk een openluchtmuseum. Ik heb toen ook Jamestown Settlement bezocht, een reconstructie van het fort Jamestown en een Powhatan dorp. Ik wist toen niet van Historic Jamestowne, ik heb het in ieder geval niet onthouden. Dat is namelijk de echte plek waar het fort heeft gestaan. Ze zijn sinds 25 jaar bezig met archeologisch onderzoek en ontdekken steeds meer over deze ‘eerste kolonie’. Ik heb eerst het archeologisch museum bekeken. Echt cool, ze hebben honderdduizenden dingen gevonden. Natuurlijk veel scherven en ijzeren stukjes, maar ook Delfsblauwe tegels, scharen, munten, sieraden, botten en meer van dat. Na het museum sloot ik me aan bij een gids die meer dan een uur alleen maar aan het vertellen is geweest. Echt fantastisch om naar te luisteren, serieus! Hij ratelde maar door, maar het was ontzettend interessant. Deze kolonie was NIET de eerste, zelfs ik wist dat al. Op de Outer Banks was ooit in Roanoke een Engelse kolonie gesticht, maar deze groep mensen is op mysterieuze wijze verdwenen en staat bekend als ‘the lost colony’. Voor meer info hierover, lees mijn blog van 5 jaar geleden, haha, want toen ben ik op de Outer Banks geweest. Jamestown was de eerste succesvolle BRITSE kolonie, daarmee mogen ze pochen. Ze vergeten voor het gemak maar even dat de Spanjaarden in Florida allang voortvarend aan het koloniseren waren. Maar goed, van de eerste 104 mannen, overleefden maar 38 het eerste jaar. Daarna ging het beter en dan weer niet. Ze hadden honger, werden ziek en maakten geen vrienden met de Powhatan (Indianen). Pas toen de Powhatan prinses Pocahontas met een Engelse kapitein trouwde, was het een tijdje geen oorlog. Het was wel een beetje gek dat ze juist op deze plek een kolonie begonnen. Ze moesten ver genoeg landinwaarts, om niet door de Spanjaarden aangevallen te worden, en ze wilden niet op gebied van de Powhatan iets bouwen. Nu hadden de Powhatan deze plek inderdaad niet in gebruik, om de simpele reden dat het niet bewoonbaar was. Er was (is) een moeras, het water van de James River is brak en de grond is zand. Het duurde lang voordat de Engelsen een waterbron hadden gevonden en genoeg vruchtbaar land om tabak op te verbouwen. Bovendien zorgde dat moeras voor de nodige ziektes. Anyhow, ik kan nog veel meer vertellen, maar als je het echt wil weten, dan neemt Wikipedia dat graag van me over!

Toen de kolonisten op James Island kwamen, was er een bos. Nu is een groot deel van dat bos er weer, maar op de plek van het fort is het kaal. En op zo’n dag als vandaag betekent dit dat de hitte van 35C bijna niet te doen is. Gelukkig koos de gids steeds voor schaduwplekken voor zijn betoog, maar toch ben ik wel verbrand en kreeg ik last van de warmte. Daarom heb ik aan het einde van de middag een heel fijn koel plekje opgezocht, de Factory Outlet van Converse, op jacht naar nieuwe All Stars. Ik heb eerst via appcontact met Jolien en Marjolein drie paar superschattige All Stars voor drie schattige meisjes thuis uitgezocht. Die waren in de sale, met ook nog eens 40% korting, dat is het leuke van zo’n outlet. Helaas in mijn maat geen leuke schoenen in de sale gevonden, dus ik heb een nieuw model uitgekozen (toevallig dezelfde als die voor mijn jongste nichtje). Zonder de dubbele korting, zijn ze nog steeds veel goedkoper dan in Nederland. Ik zeg, geslaagde shop-actie! Ik heb net heerlijk gegeten in een bistro. Iets met kipspiesjes, met tandoori smaakje, op een bedje van farro (soort gekookt graan) met broccoli. En een schandalig toetje van churros met ijs. Dit ga ik niet elke dag doen, dus heb er echt van genoten! Ondertussen was het buiten flink gaan waaien en kleurde de lucht grijsbruin. Ik hoopte op flink onweer, maar helaas, het regende wel, maar niet heel hard. De regen verdampte op het hete asfalt, haha. Echt afgekoeld is het ook niet, het is nu 21.00 uur en nog steeds 25C. Zo maar heel even de airco aanzetten. Dat ding gaat ’s nachts uit, want hij klinkt alsof je onder de aanvliegroute van Schiphol woont.

Al met al twee geslaagde dagen, ondanks dat ik nog best druk geweest ben met autorijden, nieuwe informatie opnemen en veel geld uitgeven (entree voor al die historische zaken is DUUR, allemachtig). De foto’s gaan zo ook weer op Facebook. See y’all* at my new blog!

* Ik mag nog y’all zeggen, want Virginia hoort officieel bij het Zuiden en daar is dit een zeer gangbare manier van aanspreken. Al denk ik dat het meer iets van Georgia, Alabama, Texas en Arkansas is, haha.

  • 21 Mei 2019 - 05:30

    Jan Kooij:

    Veel interessante informatie Nanda, steeds weer leuk om te lezen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nanda

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 59717

Voorgaande reizen:

29 Mei 2023 - 30 Juni 2023

USA 2023 - The Roadtrip Northwest

28 Februari 2022 - 19 Mei 2022

USA 2022 - The Roadtrip Southwest

04 Mei 2019 - 30 Mei 2019

USA 2019 - Roadtrip #5

10 Mei 2018 - 25 Mei 2018

Ierland 2018

13 September 2017 - 13 Oktober 2017

USA 2017 - Autumn Trip

11 November 2016 - 28 November 2016

USA 2016 - The Thanksgiving Trip

21 April 2016 - 12 Mei 2016

España 2016 - La vida en Andalucía

17 April 2015 - 23 Mei 2015

USA 2015 - The South

30 Mei 2014 - 20 Juni 2014

USA 2014 - The Carolina's & Georgia

29 Januari 2010 - 16 Februari 2010

USA 2010 - Chicago, NIU & New York

16 Maart 2006 - 17 Augustus 2008

Cambridge-gerelateerde avonturen

Landen bezocht: