Calm after the storm - Reisverslag uit Mobile, Verenigde Staten van Nanda Peters - WaarBenJij.nu Calm after the storm - Reisverslag uit Mobile, Verenigde Staten van Nanda Peters - WaarBenJij.nu

Calm after the storm

Blijf op de hoogte en volg Nanda

26 April 2015 | Verenigde Staten, Mobile

Het was gister een stormachtige dag, om meerdere redenen. Allereerst ging ik van Tallahassee op weg naar de kust in het zuiden. Ik kreeg van de mevrouw van het hotel al de waarschuwing mee dat er tornado's voorspeld werden. Lekker dan...Toch maar op weg, want ik had gehoord dat de plaatsjes langs de kust heel mooi waren. Ook de namen waren bijzonder: Sopchopping (die vond ik het leukst), Carabelle, Port St Joe, Apalachicola, Niceville (die vinden zichzelf heel wat). In Carabelle stond ik op een parelwit strand en keek achterom. Daar hing hij, de storm. Op het strand scheen de zon nog, maar richting het noorden werd de lucht zwart. Ik sprak een meneer aan, met de vraag hoe dat nu werkt met die tornado's. Hij vond het leuk om het uit te leggen en ik leerde het volgende:

Bij zwaar weer met onweer, blijf in je auto en blijf rijden. Rijd zo de storm uit. Bij zwaar weer met hagel, maak je grootse zorgen, parkeer je auto ergens onder een viaduct en verlaat zo mogelijk de auto en zoek een veilige plek (liefst een kelder, maar zelfs een greppel is beter dan in je auto blijven). Want... hagel is een voorbode van een tornado. Tjonge, dat is wel even wat anders dan de recente lentestorm die we in NL hadden.

Maar goed, ik vertrok maar weer en bleef in een paar stadjes even rondneuzen. Het was echter heel erg heet en verschrikkelijk vochtig, dus ik besloot door te rijden. Toen kwam ik er achter dat ik afstand en tijd behoorlijk verkeerd ingeschat had. Vanaf Port St Joe was het nog vijf uur rijden naar Mobile in Alabama! Dat kwam vooral doordat je in de steden maar 45 mph (70 kmu) mocht en er overal verkeerslichten stonden. Geen snelweg te vinden! Uiteindelijk, na Panama Beach, kwam daar de highway. Maar tuurlijk, daar waren wegwerkzaamheden, dus je mocht er maar 65 pmh (100 kmu). Pas toen ik de I-10 weer bereikt had, mocht ik 70 mph (113 kmu), het max aan snelheid wat je in de VS mag rijden.

Ik was goed en wel op weg, toen de lucht steeds zwarter werd. Ik heb nog nooit zo'n zwarte lucht gezien. De foto's die ik gemaakt heb, laten bij lange na niet de echte kleur van de lucht zien. Vorig jaar had ik ook slecht weer, maar dit was echt veel erger. Het begon zo ontzettend hard te regenen en onweren (geen hagel!), dat iedereen steeds langzamer ging rijden met de knipperlichten aan. Dus dat deed ik ook maar. Op een gegeven moment gingen ze zelfs aan de kant staan, ik ook. Het was echt ongelooflijk verschrikkelijk erg, nog nooit zoiets meegemaakt. Na tien minuten leek het minder erg te worden en toen ben ik langzaam op zoek gegaan naar de eerste afslag. Daar heb ik de auto stopgezet en de storm uit gezeten, dat leek me toch veiliger.

Na acht uur rijden kwam ik aan in Mobile. Daar werd ik opgewacht door Patti en haar man Wayne. Van Patti kreeg ik gelijk een knuffel. Deze extreem praatgrage mensen hebben me alles in mijn huisje laten zien. Ze zijn echt superlief en staan met alles voor me klaar. Nu zit ik in hun keuken te schrijven, omdat de wifi in het huisje niet echt sterk is. Patti keek net naar 'Call the midwife', dus we hebben alle BBC-series even doorgenomen. Nu eet ze een aardappel uit de oven met kaas en 'cream'. Niet als avondeten, maar als extra snack, haha!

Vandaag ben ik met een andere bewoonster (van een ander huisje), Deb, naar de kerk geweest. Het was een kerk met meer dan 1000 leden, waardoor ze twee diensten achter elkaar hebben. Het was echt een mooie dienst, met een goede preek. Grappig genoeg over hetzelfde bijbelboek als vorige week in Warner Robins, maar ander hoofdstuk. Tijdens de dienst werd een man genoemd, die sinds de storm gister vermist is. Hij deed met een groep mee aan een regatta (bootrace) en tijdens de storm is de boot omgeslagen. Vanmorgen wist nog niemand wat er met hen gebeurd is. Patti vertelde me net dat twee van de zeven lichamen gevonden zijn, waaronder die van de man uit de kerk. Waarschijnlijk hebben de anderen het ook niet overleefd. Ik heb me gister niet beseft hoe ernstig de storm was. Patti zei dat dat een 'mini-hurricane' van 30 minuten was, met windstoten van 140 kmu! Geen tornado's overigens. Zo'n heftige orkaan is heel ongebruikelijk, zowel voor deze maand als voor een storm op zich in dit gebied. De deelnemers aan de regatta waren compleet overvallen. Onvoorstelbaar.

Vanmiddag werd het HEET. Ik ben een tijdje binnen gebleven en heb een dutje gedaan, lekker koel met de airco aan. Daarna even naar het centrum gereden en wat rond gelopen. Het was echter vies heet, dus ik besloot in de auto rond te rijden en foto's te maken. Ik heb nog wat boodschappen gedaan, omdat ik zelf wilde koken. Ik dacht, ik maak pasta met verse groenten. Maar ik ga echt geen twee dollar betalen voor één paprika of één minicourgette. Nu snap ik waarom mensen buiten de deur eten. Het is uiteindelijk pasta met bliktomaten, mais, en verse champignons geworden. Met veel Parmezaanse kaas er op, werd het best te eten. Morgen kan ik de rest opwarmen. Patti en Wayne hadden ook wat eten in de koelkast gezet, zoals yoghurt, water en philadelphia (en bagels). Dus daar maak ik graag gebruik van.

Ik heb nog een algemeen item over het wilde dierenleven tot nu toe. De muggen zijn dus echt een plaag, nog een reden om 's avonds niet buiten te willen zijn (naast de vochtigheid). En als je eten open laat staan, dan heb je kans op een invasie van minimieren (dat had ik in Jacksonville, jakkes). Verder moet je opletten of er geen hagedisje met je mee naar binnen glipt. Want dan moet je met een bezem er achter aan en loop je gillend, samen met je gastvrouw, door je kamer (ook Jacksonville, haha). In het bos heb ik een grote hagedis van 30 cm gezien, met een rode kleur. Helaas was hij zo snel weg, dat ik maar een glimp zag. Verder heb ik al twee keer een zwarte slang van een meter gezien. Ook heel snel, maar lang genoeg om even te griezelen. Volgens Patti zijn black snakes onschuldig. Er wordt nog gewaarschuwd voor beren, maar die heb ik nog niet gezien. Ik heb wel heel veel 'roadkill' gezien. Net als vorig jaar, breekt mijn hart dan een beetje. Zo heb ik de volgende dieren dood gezien: opossum, gordeldier, eekhoorn, jong hert, konijn, schildpad en veel onherkenbaar spul. Zo zielig!

Hier de link naar de foto's, het zijn er een beetje veel, sorry.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10152861520718589.1073741856.558143588&type=1&l=2748d7784e

  • 27 April 2015 - 08:06

    Jan Kooij:

    Wat schrijf jij boeiend, Nanda. En dan die foto's er bij, ik ben gecharmeerd van de eekhoornfoto's. Bijzonder vind ik hoe jij je alleen vermaakt en toch ook weer gezelschap zoekt.
    Mooi hoor om elke dag te kijken wat jij nu weer beleefd hebt.
    Dan doen wij alles toch maar klein: vanmorgen gaan we naar Groningen (35 km!) om de Vrijmarkt van Koningsdag mee te bezoeken waar onze kleindochter van zes, Eva, rommeltjes probeert te verkopen.

  • 28 April 2015 - 14:28

    Stefan:

    Dus in Amerika is alles echt groter, de auto's de gebouwen maar ook de stormen...
    Spannend verhaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nanda

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 59763

Voorgaande reizen:

30 Mei 2024 - 25 Juni 2024

USA 2024 - The big zigzag along the westcoast

29 Mei 2023 - 30 Juni 2023

USA 2023 - The Roadtrip Northwest

28 Februari 2022 - 19 Mei 2022

USA 2022 - The Roadtrip Southwest

04 Mei 2019 - 30 Mei 2019

USA 2019 - Roadtrip #5

10 Mei 2018 - 25 Mei 2018

Ierland 2018

13 September 2017 - 13 Oktober 2017

USA 2017 - Autumn Trip

11 November 2016 - 28 November 2016

USA 2016 - The Thanksgiving Trip

21 April 2016 - 12 Mei 2016

España 2016 - La vida en Andalucía

17 April 2015 - 23 Mei 2015

USA 2015 - The South

30 Mei 2014 - 20 Juni 2014

USA 2014 - The Carolina's & Georgia

29 Januari 2010 - 16 Februari 2010

USA 2010 - Chicago, NIU & New York

16 Maart 2006 - 17 Augustus 2008

Cambridge-gerelateerde avonturen

Landen bezocht: