Historie alom! - Reisverslag uit Williamsburg, Verenigde Staten van Nanda Peters - WaarBenJij.nu Historie alom! - Reisverslag uit Williamsburg, Verenigde Staten van Nanda Peters - WaarBenJij.nu

Historie alom!

Blijf op de hoogte en volg Nanda

04 Juni 2014 | Verenigde Staten, Williamsburg

Ik heb me helemaal ondergedompeld in de Amerikaase geschiedenis. Om te beginnen ben ik naar Jamestown Settlement geweest, een openluchtmuseum waar ze een deel van de eerste permanente nederzetting van de Engelsen nagebouwd hebben. Eerst loop je binnen (met airco!) langs allerlei films, kaarten, museumstukken om de geschiedenis van eerste honderd jaar te leren. Buiten leiden dan gidsen (in traditionele kledij) je rond door een Powhatan dorp, het James Fort en op de drie nagebouwde schepen. Ik vond het echt heel mooi neergezet en de gidsen wisten ontzettend veel.

Het is dus zo, dat in 1607 de Engelsen besloten om een permanente nederzetting in Amerika te maken. Drie kleine schepen, met 105 mannen en jongens, gingen een rivier op en bouwden een fort dat ze naar hun koning James vernoemden. Natuurlijk woonden er al mensen, namelijk de Powhatan. Dit liep niet al te lekker en het fort werd zelfs een jaar belegerd, waarbij de Engelsen zelfs elkaar op moesten eten. Maar toen trouwde een Engelsman (John Rolfe, niet John Smithe) met Pocahontas, de dochter van de chief, en was het een paar jaar vrede. Er kwamen uiteindelijk meer en meer Engelsen naar Amerika, waarbij de Indianen op een gegeven moment verdreven werden over de bergen naar het westen. De geschiedenisvertelling gaat hier in dit themadorp echter niet op in... te zwarte bladzij? Gek genoeg hebben de Engelsen in 1614 ook een groep van 42 Afrikanen naar Jamestown gebracht, waaronder een aantal vrijen (dus niet slaven). Een ervan schijnt een eigen plantage te hebben gehad. Maar niemand weet wat er van deze Afrikanen terecht is gekomen. Ik neem trouwens aan dat ik meer over de slavernij te weten kom als ik in Georgia ben, waar de meeste plantages waren.

Vandaag ben ik naar het centrum van Williamsburg geweest, dat een grote stad werd nadat Jamestown toch niet op een handige plek bleek te liggen. Het is mij niet helemaal helder of ze dit allemaal nagebouwd hebben of niet. Feit is dat het een lange straat is met aan weerszijden oude houten en stenen gebouwen, waarvan een groot aantal ingericht zijn zoals het in de 18e eeuw was. Je moet 40 dollar betalen om overal in te kunnen, maar rondlopen is gratis. Een keer raden wat ik gedaan heb, vond het allang prima om buiten te kijken.

Het weer is echt bijzonder HEET. Nog steeds boven de 30 graden en zeer vochtig. Ik snap nu ook waarom ze bij de weerberichten het vochtgehalte van de lucht beschrijven, dat maakt namelijk hoe aangenaam het buiten is. Nou, geloof me, dit is niet bepaald aangenaam. Gelukkig staan er overal bomen en hebben ze daar bankjes onder gezet. Met een briesje erbij was het prima uit te houden. Al denk ik wel dat ik vandaag mijn neus ietwat verbrand heb.

Het is hier trouwens verrassend groen, als je bedenkt hoe heet het hier nu al is en nog kan worden. Ik denk dat er geregeld noodweer over heen trekt en dat ze dan daar genoeg water van overhouden. De bomen zijn voor mijn gevoel groter, net als bloemen en ook vlinders! Ik heb al een paar prachtige gezien, zo veel groter dan bij ons, met van die slierten aan hun vleugels. En de vogels zijn ook anders, alleen de mussen zijn hetzelfde, maar verder zie ik vuurrode, knalblauwe en gekleurde met kuiven. Die verwacht je alleen in tropische oorden, nou ja, dat is het hier praktisch ook, ha! Helaas zijn ze allemaal vliegensvlug, dus nog geen een op de foto gekregen.

Morgen verlaat ik de staat Virginia weer. Ik laat het voor jullie nog even een verrassing waar ik heen ga, alleen mijn ouders mail ik trouw het adres van het hotel. Het is in ieder geval een plek die hoog op mijn lijstje staat. En waar, als de voorspellingen kloppen, het morgenavond aardig kan gaan spoken wat onweer betreft! Dan zit ik hoog en droog in mijn ietwat duurdere hotel dan wat ik eigenlijk gebudgetteerd had, maar dat heb ik er wel voor over. (Al nieuwsgierig? Raden maar!) Over twee dagen beloof ik weer een nieuwe blog. Er gaat zo veel tijd zitten in het uploaden van de foto's en het schrijven van deze blog, dat ik nog steeds op bladzij 751 van de 956 van 'Gejaagd door de wind' ben en die moet toch echt uit voordat ik in Georgia ben.

Dank voor al jullie reacties, echt super om te lezen!
@Jolien: Ja, ik gebruik dit als dagboek, kan ik straks zo kopieren en plakken naar mijn fotoboek. Ik ga nog wel met jouw boekjes aan de slag, want die passen makkelijk in mijn tas.
@Elise: Het was echt een juf, die van het weer. En ja, het is gejat van jou, ik denk toch nog wel aan je hoor, hihi.
@Liese: Heb vanavond 40 baantjes gezwommen, in minder dan een half uur! (al zegt dat waarschijnlijk meer over de lengte van het zwembad hier)
@Janneke: Dat moet wel lukken, dat met die foto van een vrachtwagen, genoeg op de parkeerplaatsen langs de snelweg.
@Mamma: Ja, was inderdaad een mooie quilt, vergeten te vragen of ze die zelf gemaakt had. Nee, heb niet recept van limonade gevraagd, zal t de volgende keer doen.
@Harriet: Ik heb nu de Red Cardinal al een paar keer gezien, echt net zo rood als mijn auto, haha! En ook een Blue Jay (ofzo), zeer zeer blauw. Ik ben maar gewoon aan mensen aan het vragen wat voor vogels het zijn als ik ze zie.

Amerikanen zijn knettergek - deel 3
Wat Den Ameriaan al niet doen om zijn nalatenschap vast te leggen... En daar worden voldoende mogelijkheden voor geboden. Zo zie je langs de snelweg vaak een bord met 'Adopt a highway', met soms inderdaad de naam van een persoon, bedrijf of instelling. Ik neem aan dat je grof geld neer legt om een weggetje te adopteren. Zo kun je ook een boom, kerkbank, parkbank, deel van een gebouw etc sponsoren.

Wil je foto's zien, kopieer dan de volgende link in je browser:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10152174604058589.1073741840.558143588&type=1&l=bb8db81c9e

Vergeet je ook niet aan te melden voor de mailinglijst linksonder!!! Dan krijg je iedere keer als ik een nieuwe blog geplaatst heb, een bericht in je mailbox.

  • 05 Juni 2014 - 11:21

    Liese:

    Weer een mooi bericht, geen idee waar je zo heengaat maar ik wacht met spanning af ;).
    Haha 40 baantjes in een halfuur, dacht al even dat je gewoon met flippers aan was gaan zwemmen. Want die heb je natuurlijk bij :p. En goed insmeren he ;) (advies van de dermatoloog: tussen 11 en 15:00u uit de zon proberen te blijven (niet echt zonnen) en altijd goed insmeren!)
    Love you!

  • 05 Juni 2014 - 16:49

    Krista:

    Dag Nanda,
    Heb zojuist de tijd genomen om alle verslagen door te lezen. Was blijven steken bij dag 2. Wat heb je een prachtige stijl. Daar moet je echt iets mee doen! Wordt reisjournalist haha. Veel plezier nog, ik blijf je volgen! X

  • 05 Juni 2014 - 18:56

    Simone:

    Leuk om al je verhalen te lezen! Je schrijft leuk; nieuwe roeping..? ;-) we genieten erg van Suki, het gaat goed met hem!

  • 11 Juni 2014 - 01:33

    Mary Anne Cable:

    Adopt a highway is a service where the company or group volunteers to clean up the road (pick up litter-paper,bottles,etc) once a month.

  • 11 Juni 2014 - 01:35

    Nanda Peters:

    Thank you, Mary Anne, I didn't know that! Such a great initiative!!! We should have that too!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nanda

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 59743

Voorgaande reizen:

29 Mei 2023 - 30 Juni 2023

USA 2023 - The Roadtrip Northwest

28 Februari 2022 - 19 Mei 2022

USA 2022 - The Roadtrip Southwest

04 Mei 2019 - 30 Mei 2019

USA 2019 - Roadtrip #5

10 Mei 2018 - 25 Mei 2018

Ierland 2018

13 September 2017 - 13 Oktober 2017

USA 2017 - Autumn Trip

11 November 2016 - 28 November 2016

USA 2016 - The Thanksgiving Trip

21 April 2016 - 12 Mei 2016

España 2016 - La vida en Andalucía

17 April 2015 - 23 Mei 2015

USA 2015 - The South

30 Mei 2014 - 20 Juni 2014

USA 2014 - The Carolina's & Georgia

29 Januari 2010 - 16 Februari 2010

USA 2010 - Chicago, NIU & New York

16 Maart 2006 - 17 Augustus 2008

Cambridge-gerelateerde avonturen

Landen bezocht: