New York, New York!!! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Nanda Peters - WaarBenJij.nu New York, New York!!! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Nanda Peters - WaarBenJij.nu

New York, New York!!!

Door: Nanda

Blijf op de hoogte en volg Nanda

07 Februari 2010 | Verenigde Staten, New York

Ik hoor sinds mijn eerste blik op New York constant Frank Sinatra zingen: New York, New Yooorrrk! We vlogen echt parallel aan Manhattan op La Guardia Airport aan, waardoor ik dus het Vrijheidsbeeld en Manhattan kon zien. Het staat op de foto's! Misschien niet helemaal scherp, ik moest over een Chinese meneer heen hangen, turbulentie overwinnen en zorgen dat de vleugel niet te veel in de weg zat, haha. Het was helemaal SUPER om zo aan te komen in New York. Ik was helemaal hyper. Gelukkig was Charity ook op tijd, ze had mijn koffer al van de band geschept. Zij was iets minder hyper, krijg haar maar niet enthousiast... Ze was moe, denk ik.

We werden opgehaald door Charity's 'nicht', een dochter van een aangetrouwde oom, o.i.d. Zij en haar man wonen met hun zoontje van bijna 3 en oma in New Jersey, ongeveer een uur rijden vanaf La Guardia. Gelukkig reed hij verkeerd, waardoor we dus al gelijk Brooklyn Bridge over gingen en dwars door Manhattan reden!!! Ik heb zelfs al Ground Zero van dichtbij gezien. Echt bizar om hier dan opeens te zijn. Daar zal ik de komende dagen vast wel aan wennen, wat erg jammer zou zijn. Alles is zo overweldigend hier.

Na eerst twee cultuurshocks te hebben verwerkt, zowel een Amerikaanse als een uber-christelijke, ben ik nu aan een Chinese begonnen. We eten met de familie mee, die alleen Chinees koken. Heel interessant allemaal. Het lukt me aardig om met stokjes te eten. Dus Luuk, ik ga ook thuis appeltaart met stokjes eten!!! Charity en ik mochten eerst samen in een tweepersoonsbed. Gelukkig vonden we dat allebei niet zo'n goed idee en beschikt de familie over een luxe luchtbed, waar Charity nu op slaapt.

Vanmorgen zijn we naar een kerk midden in downtown Manhatten geweest. Het was een baptistenkerk in een gebouw, het had wel wat weg van een school. Eerst was er een bijbelstudie, waarbij vrouwen en mannen gescheiden zaten. Daarna een dienst. Ook hier weer alles erg Amerikaans, maar minder conservatief. Ik viel met mijn broek niet uit de toon. De kerkgangers kwamen echt uit alle delen van de wereld, heel bijzonder om mee te maken. Misschien ga ik volgende week wel weer.

Na de kerk hebben we een weekkaart voor de metro en bus gekocht. Ideaal, we kunnen die onbeperkt gebruiken. We zijn naar Battery Park gegaan, het zuidelijkste puntje van Manhattan. Hier staan wat beroemde standbeelden, waaronder een van de man die het eiland kocht van de Indianen, ergens in de 17e eeuw (dacht ik). Ook een globe die ze in de resten van het WTC hebben gevonden. Daarna hebben de gratis veerboot naar Staten Island genomen. Nu is daar niet veel bijzonders te doen, maar onderweg kom je wel langs Ellis Island (waar de immigranten vroeger in quarantaine moesten en hun papieren moesten invullen) en... langs Lady Liberty, oftewel het Vrijheidsbeeld. We hebben mooie foto's kunnen maken. Ook al was het stervenskoud buiten op de boot. De zuidelijke skyline van New York heb ik er ook mooi op.

Omdat we beloofd hadden met de familie mee te eten, hebben we alleen nog even een snelle stop op Times Square gemaakt. Helaas werden we afgeleid door de giga-versie van Toys 'R Us, waardoor we onze trein misten. Een uur wachten en daarna op weg naar New Jersey. We hebben zojuist een 'hot pot' gegeten. Dat is een soort van fondue, waarbij je vlees, vis (inktvis!), zeewier, mie, spinazie, etc allemaal in water kookt in een pan op tafel. Heel bijzonder, maar ik heb maar niet te veel dingen door elkaar gegeten. Nu dus op de laptop van de familie, om mijn verslag te kunnen typen. Kijken of het zo lukt om de eerste foto's hierbij te zetten.

Bijzonder trouwens wat er verder allemaal in dit land gebeurd (volgens www.nu.nl):
- sneeuwstorm in Washington DC (niets van te merken hier, ook al schijnt het zuiden van New Jersey wel geraakt te zijn)
- ontplofte elektriciteitscentrale in Connecticut (dat in het noord-oosten ligt, ook niks van gemerkt, duh)
- in Colorado (ver in binnenland) vliegen twee vliegtuigjes op elkaar
- in Arizona (ergens linksonder Colorado) schiet een peuter zich door het hoofd, zwaargewond
- Bill Clinton biedt excuses aan voor trage hulp aan Haiti

Het blijft een bijzonder land. Alles is hier groot, de wegen, de verpakkingen, de gebouwen, de treinen. Iedereen vraagt 'how are you?', maar niemand verwacht een antwoord. Iedereen is meteen je vriend, ook al kennen ze nog niet eens persoonlijk. WC-papier is erg dun, waardoor je de halve rol moet afrollen om fatsoenlijk je... dat, ja. He, het gaat om de kleine details, toch? De verwarming staat overal op 25C, zelfs 's nachts. Ontbijt en lunch zijn hele avondmaaltijden. Metro-stations zijn warenhuizen, je hoeft je hoofd niet boven de grond te steken om een hele dag te kunnen winkelen. Je hoort overal verschillende talen, veel Chinees en Spaans. Toch ook NL-ers, Duitsers en Engelsen gespot.

Ik ga stoppen en maar weer een poging wagen voor een goede nachtrust. Gister stond ook hier de verwarming aan 's nachts, wat niet veel goed deed aan mijn pogingen tot slapen. Vanavond ding uit, oordoppen in en doorslapen tot acht uur (hopelijk).

En jij, lezer, ja, jij! Laat ook eens een berichtje hier achter! Dan lijkt het tenminste of mijn site ook daadwerkelijk gelezen wordt. Ik heb natuurlijk niet voor niets enorme PR hiervoor gemaakt, hihi!

  • 08 Februari 2010 - 09:40

    Zusje:

    Ha ik ben je grootste fan!!! En jaloes, wat gaaf je stond gewoon op times square!!!! En die eekhoorntjes zijn zeker heel tam!?! Tof die foto's zo bij het verhaal, maakt het allemaal nog duidelijker!! Ik ben ook hyper-enthousiast!! Dikke knuffel, liefs

  • 08 Februari 2010 - 11:04

    Liese:

    Hier dan de verplichte reactie:P

    Leuke foto's! Vind het leuk om de verhalen te lezen, maakt mij echt nieuwsgierig hoe het daar allemaal is. Leuk met echt gaaf om zelf ook eens naar amerika te gaan:D

  • 08 Februari 2010 - 11:17

    Vader:

    Mooie verhalen maak je er van, en hele leuke foto,s.
    kijk elke dag weer uit naar je verslagen.
    Groet Charity en heel veel plezier.
    Waar is de sneeuw gebleven?
    knuffels paps.

  • 09 Februari 2010 - 13:47

    Marieke:

    Schaam, schaam, schaam... ik heb de laatste tijd wel aan je gedacht en dacht al: wanneer komen die verhalen nou! Maar ze zijn er al, en ik lees ze net pas :S
    Ik dacht dat ik wel automatisch berichtjes in m'n mailbox zou ontvangen als jij verslagen zou posten. Niet dus. Shame on me!
    Heb dus net ff al je leuke verhalen doorgelezen. Meid, wat een leuke dingen maak je mee en wat leuk om een ontwikkeld land ook op een andere manier mee t maken, uberconservatief. De bible-belt is er niets bij! :D

    Een hele fijne tijd nog samen met Charity (doe haar de hartelijke groeten!). Enjoy!
    Liefs,
    Marieke
    (Nu heb ik het met dit lange berichtje toch nog aardig goed gemaakt. Ik kan het berichtje natuurlijk nog langer, en langer en langer en langer maken, maar dat ik ook zo vervelend voor je andere lezers :) )
    LIEFS!

  • 09 Februari 2010 - 14:21

    Je Collegaatjes:

    Hey Nanda,
    Wij vroegen ons hier op het werk af of je niet was ingesneeuwd, we hoorden hier op het nieuws over een sneeuwstorm aan de noordoostkust van de USA, maar te zien aan de foto´s valt dat gelukkig mee! ;-)Grappig om te lezen dat je wel ff moest wennen aan het cultuurverschil. Nou meid, niet teveel denken aan hagelslag en pindakaas en heeeel veel plezier nog daar!!
    groetjes, Eveline & Magrietha

  • 09 Februari 2010 - 16:45

    Ellen:

    Nou Nanda, hier is ie dan op jouw verzoek: mijn reactie ;-)
    Leuk om je verhalen te lezen, ga zo de foto's bekijken maar die zijn ook vast leuk. Fijn dat je het naar je zin hebt. Kan me voorstellen dat het inderdaad bizar is om opeens in NY te zijn, lijkt me ook zo geweldig... ben dus wel een beetje jaloers :-D

    Liefs Ellen

  • 09 Februari 2010 - 19:31

    Peter En Willeke:

    Hier ook een berichtje van ons. Veel aan je gedacht. Peter en Marjolein hebben je site al eerder bezocht.

    Nu net, onder het genot van een heerlijk kopje koffie al je verslagen gelezen en foto's bekeken.

    Zo leuk ook om Charity te zien. Niets verandert!

    Geniet nog van deze dagen samen in big USA!

    God bless!


  • 09 Februari 2010 - 19:37

    Collega Alette:

    Ha Nanda, lees met veel plezier je verhalen, wat zie je veel!!! Lijkt me ook geweldig om naar New York te gaan. Met stokjes eten staat je niet slecht.

    groetjes Alette

  • 09 Februari 2010 - 19:37

    Collega Alette:

    Ha Nanda, lees met veel plezier je verhalen, wat zie je veel!!! Lijkt me ook geweldig om naar New York te gaan. Met stokjes eten staat je niet slecht.

    groetjes Alette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nanda

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 59705

Voorgaande reizen:

29 Mei 2023 - 30 Juni 2023

USA 2023 - The Roadtrip Northwest

28 Februari 2022 - 19 Mei 2022

USA 2022 - The Roadtrip Southwest

04 Mei 2019 - 30 Mei 2019

USA 2019 - Roadtrip #5

10 Mei 2018 - 25 Mei 2018

Ierland 2018

13 September 2017 - 13 Oktober 2017

USA 2017 - Autumn Trip

11 November 2016 - 28 November 2016

USA 2016 - The Thanksgiving Trip

21 April 2016 - 12 Mei 2016

España 2016 - La vida en Andalucía

17 April 2015 - 23 Mei 2015

USA 2015 - The South

30 Mei 2014 - 20 Juni 2014

USA 2014 - The Carolina's & Georgia

29 Januari 2010 - 16 Februari 2010

USA 2010 - Chicago, NIU & New York

16 Maart 2006 - 17 Augustus 2008

Cambridge-gerelateerde avonturen

Landen bezocht: