Let it snow, let it snow, let it snow - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Nanda Peters - WaarBenJij.nu Let it snow, let it snow, let it snow - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Nanda Peters - WaarBenJij.nu

Let it snow, let it snow, let it snow

Door: Nanda

Blijf op de hoogte en volg Nanda

10 Februari 2010 | Verenigde Staten, New York

Even een kort berichtje. Morgen een langere, dan ook met foto's. Ik heb vandaag voor het eerst van mijn leven tot mijn knieen in de sneeuw gestaan. Er is gigantisch veel gevallen. Downtown Manhattan is het allemaal natte drek, maar hier in de suburbs is het een schitterend gezicht. Al gaat het lopen wel vrij lastig.

Hele sneeuwploegen rukken uit, de straten worden constant schoon geschoven en gestrooid. Downtown zijn allemaal mannetjes constant aan het scheppen of met een grote trekker (net als voor ramen zemen) de stoepen aan het schoonmaken.

Hoe mooi sneeuw ook lijkt, het gooide wel behoorlijk mijn plannen in de war. Het idee was om een toer langs allemaal beroemde gebouwen te maken. Helaas was ik al vrij snel door en door nat, en foto's maken ging ook al niet geweldig. Bovendien sluiten ze bepaalde gebouwen zodra het sneeuwt, zoals de New York Library en wat kerken. Natuurlijk had het ook geen zin om een wolkenkrabber in te gaan, omdat het uitzicht belemmerd zou worden door de sneeuw. En om sneeuw te zien, hoef ik niet bijna 100 verdiepingen omhoog, dat kon ik beneden ook wel zien, haha.

Ik heb wel genoten van Grand Central Station, morgen de foto's. Pennsylvania Station moet nog mooier zijn geweest, maar het stadsbestuur bestond in de jaren 60 uit een stel doorgedraaide idioten, waardoor het station met de grond gelijk gemaakt werd. Gelukkig konden een paar heldere geesten Grand Central nog wel redden. Sindsdien bestaat er een wet, waardoor dit soort gebouwen als National Monument kunnen worden aangeduid en zo worden beschermd.

Charity is wezen shoppen, wat inhoudt dat ze winkels in- en uitloopt en weinig tot niets koopt. Ze heeft zich echter prima vermaakt, zo vertelde ze me. Maar ook haar plan liep iets anders. Haar nicht raadde ons aan om eerder terug te gaan dan gepland, vanwege de sneeuw. Dat hebben we dus gedaan, waardoor we vanavond wat tijd over hebben.

Nog een leuk weetje: de Amerikanen zijn helemaal ingesteld op sneeuw, ook de particulieren dus. Ze hebben allemaal een sneeuwschuiver, maar ook een soort sneeuwblazer. Verder heeft iedere auto een soort bezem bij zich, om de sneeuw van het dak te kunnen vegen. De 'neef' van Charity vertelde echter dat, ondanks deze maatregelen, mensen bij het station soms wel een half uur bezig zijn om hun auto uit te graven en dan nog 10 minuten er over doen om uberhaupt van de parkeerplaats af te komen. Dus, ook voor hen zijn dit barre omstandigheden, haha.

Morgen hoop ik, als het weer het toe laat, naar Ellis en Liberty Island te gaan, historie opsnuiven over de immigranten van 100 jaar geleden. Tot dan!