05 New York - State & City - Reisverslag uit East Hanover, Verenigde Staten van Nanda Peters - WaarBenJij.nu 05 New York - State & City - Reisverslag uit East Hanover, Verenigde Staten van Nanda Peters - WaarBenJij.nu

05 New York - State & City

Blijf op de hoogte en volg Nanda

24 September 2017 | Verenigde Staten, East Hanover

Sorry, sorry, het leven van een reiziger is soms zo druk, dat je tijd moet maken om een blog te schrijven, hahaha! En die tijd heb ik vandaag, heerlijk!

Vrijdagmorgen heb ik al mijn spullen weer in de auto geladen. Omdat het maar een uur rijden zou zijn naar mijn volgende locatie, heb ik mijn reisgids er maar eens op nageslagen. Maar… deze beslaat de staat New York niet. Dus ik ben op Google Maps wat aan het rondneuzen gegaan. Ik wist al dat ik niet de kortste route wilde nemen, omdat die me dwars door de Bronx zou sturen. Ik zou bij Tarrytown de Hudson oversteken, dus in die omgeving keek ik rond. En kijk aan… daar is een groot landhuis van de Rockefellers dat je kunt bezoeken. Het heet Kykuit en je moet 26 dollar betalen om er binnen te mogen kijken. Dat vond ik wel wat veel, maar ik zag er dat nog een landhuis in de omgeving was…

En zo vond ik Lyndhurst Mansion; ook mooi, wat minder bekend en (daardoor) veel goedkoper. Dit huis is in de 19e eeuw gebouwd door een rijke ondernemer en door de volgende twee bewoners redelijk uitgebreid en verbouwd, maar steeds met dezelfde architect. De laatste familie heeft er tachtig jaar lang gewoond, tot in de jaren ’60 van de 20e eeuw. Daarna is het een monument geworden. Vrijwel alle meubels zijn nog aanwezig. De laatste familie heette Gould en had nogal een hekel aan de Vanderbilts. Deze van origine Nederlandse familie is bekend (en rijk geworden) door de aanleg van spoorlijnen. En laat er nu een spoorlijn lopen dwars door de achtertuin van de Goulds, tussen hun enorme tuin en de Hudson. Dat vond meneer Gould niet zo grappig, dus hij weigerde om met de trein naar New York City te reizen. Daarom liet hij een brug over de spoorlijn bouwen, zodat hij bij de aanlegsteiger van zijn eigen stoomschip kon komen. Het huis was best mooi, helaas was de begane grond helemaal in Halloween-stijl versierd… Dat is pas over een maand, maar de gekte barst al in de zomer los (net als onze pepernoten).

Na mijn bezoek ging ik de enorm hoge en lange brug over de Hudson over. De reis ging redelijk goed, al heb ik wel twee keer een afslag gemist. Dit komt doordat de app die ik gebruik (maps.me) steeds zegt dat ik bij een afslag ‘go straight’ moet, wat ik vertaal als ‘rechtdoor’. Maar ik weet nu dus dat dat betekent dat ik de afslag moet nemen. Uiteindelijk kwam ik rond half 5 aan in East Hanover (New Jersey), bij Doris en Alan Bjornsen, dat zijn de ouders van Sonia (uit mijn kerk). Heerlijk om wat bekende mensen te zien, want ik heb hen een aantal weken geleden al in Nederland ontmoet. Ik kon zo aanschuiven bij het avondeten. Het was erg gezellig en de kamer met eigen badkamer is geweldig!

Zaterdagmorgen bracht Sonia’s vader me naar het station, zodat ik vanaf daar met de trein naar New York City kon gaan. Het was al erg warm, en het zou HEET worden, meer dan 30 graden! Ik nam gelijk de metro naar Battery Park, om daar de gratis veerboot naar Staten Island te nemen. Je komt dan redelijk in de buurt van het Vrijheidsbeeld en kunt mooi foto’s van de skyline maken. Op de boot ontmoette ik een Canadese en een Engelse vrouw (die ook in Canada woont). Ze waren een paar jaar ouder dan ik en waren hier zonder man en kinderen om naar een concert te gaan. Ze begonnen de dag al goed met een halve liter pina colada-cocktail in een beker van Coca Cola. Ik heb veel lol met ze gehad en ben nu Facebook-vrienden. Een van de twee komt volgend jaar met haar man o.a. naar Nederland, dus wellicht zie ik haar dan weer! Ze nodigden me nog uit om mee te gaan lunchen en ook voor het (gratis) concert ’s avonds, maar ik heb bedankt. Ik had wat dingen op mijn lijstje staan om te doen.

Zo ben ik naar Ground Zero gelopen vanaf Battery Park. Dat was redelijk dichtbij. Toen ik hier in februari 2010 was, was het letterlijk en figuurlijk nog een enorme bouwpunt. De nieuwe toren heet One World Trade Center (eerder bekend als Freedom Tower) en was toen nog maar 12-13 verdiepingen hoog. Nu is hij klaar en 104 verdiepingen hoog, plus nog een enorme antenne. Op de plek waar vroeger de twee torens stonden, zijn nu enorme gaten waarin water naar beneden stroomt. Er om heen staan alle namen van de mensen die hier overleden zijn. Bij sommige namen is een vlaggetje of een roos gestoken, bij een enkele een geplastificeerde foto. Zo is er een foto van een gezin dat omgekomen is, ouders in de 30 en een dochtertje van 2,5 jaar oud. Zij was het jongste slachtoffer van de aanslag. Het was erg indrukwekkend allemaal.

Daarna ben ik naar Brooklyn Bridge gelopen, een brug waar ik op een of andere manier gek op ben. Waarschijnlijk komt het door de film ‘Kate & Leopold’, die moet ik maar weer eens kijken als ik thuis ben. Hierna ben ik met de metro naar Grand Central gegaan, om vanuit daar naar de New York Public Library te lopen. De vorige keer was deze gesloten, omdat het sneeuwde (precies… waarom?). Maar nu ben ik even binnen geweest. Je kunt een paar zalen bezoeken en foto’s maken, dus dat heb ik maar gedaan. Achter de bibliotheek is Bryant Park, wat heel druk bezocht wordt. Er staan allemaal stoeltjes en er is zelfs een ‘Reading Room’. Daar kun je een boek of kracht pakken en aan een tafeltje gaan zitten lezen. Ik zag mensen van alle leeftijden, waaronder een paar studenten die een opdracht bespraken. Toch is het niet echt een rustige plek, omdat 42nd Street er langs loopt, met redelijk wat verkeer. Vanaf Bryant Park kun je zo naar Times Square lopen. Ook dat was wat anders dan de vorige keer. Natuurlijk nog steeds veel neon-reclame, maar ook veel betonblokken en politie met automatische geweren. Ik ben er snel overheen gelopen, op zoek naar een plek om te eten. Uiteindelijk werd het Applebee’s, waar ik een redelijk dure maar goede hamburger met friet heb gegeten. Ik was nog van plan om naar Central Park te gaan, maar het was inmiddels al na zes uur ’s avonds. Ik ben er snel heen gelopen, heb wat bomen gezien en ben toen met de metro teruggegaan naar Penn Station. Tegen half negen pikte Sonia’s vader me weer op van het station in Madison, New Jersey. Het was leuk om weer in New York te zijn, maar het bevestigde wel dat ik meer een small town girl ben… wat een drukte en wat een lawaai! Daarbij was de hitte echt niet cool, ik heb de hele dag hoofdpijn gehad. De foto’s zijn wel goed gelukt, daar ben ik blij mee!

Vanmorgen ben ik met Sonia’s ouders naar de kerk geweest. Het was een heel schattig gebouw, ik ben helaas vergeten een foto te maken. De dienst was wat traditioneler dan ik gewend ben, maar de preek was goed en de meeste liederen kende ik wel. Na de kerk heb ik een tour gekregen door een paar wijken met de prachtigste huizen, die vaak wel miljoenen kosten. Daarna gingen we naar Eagle Rock, een uitzichtpunt waarvandaan je New York City kunt zien. Het was door de hitte nogal heiig, maar nog steeds heel mooi. Ook hier was een monument voor 11 september, met nog een keer alle namen. Vanaf hier hebben destijds duizenden mensen kunnen zien hoe de torens instortten… dat lijkt me echt verschrikkelijk. Er was ook een monument voor de reddingshonden, waar ik bijna van moest huilen. Zo’n 350 honden werden ingezet om in de puinhopen naar levende mensen te zoeken. Toen bleek dat er niemand levend te vinden was, kregen de honden een ander doel. Ze hielpen de reddingswerkers, zoals politieagenten, brandweerlui en soldaten, om troost te vinden. Dat raakte me echt!

Vanmiddag heb ik verder niets gedaan. We hebben eerst heerlijk gegeten. Sonia’s vader heeft op de barbecue steak klaar gemaakt. Samen met aardappels uit de oven en een salade, was het echt smullen! Ik heb daarna alle vuile kleding kunnen wassen en zit nu heel fijn aan de eettafel dit blog te schrijven. Sonia’s moeder spotte net een hert met twee jongen in de achtertuin, deie heb ik op de foto kunnen zetten! Ze lieten ons redelijk dichtbij komen. Er komt wel meer wild op bezoek: vossen, coyotes, allerlei prachtige vogels, kalkoenen, eenden en groundhogs (bosmarmot). Ik heb ook nog de collectie fluorescerende stenen van Sonia’s moeder bekeken. Bij normaal licht lijken ze wit en grijs, maar bij UV-licht worden ze feloranje, groen, paars, geel. Echt superinteressant! Het is nu tijd voor een zoete snack en daarna nog een relaxte avond. Morgen weer een reisdag, ik ga naar het zuidoosten van Pennsylvania!

Hier de link naar de foto’s:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10154993435808589.1073741902.558143588&type=1&l=ef813b0e82

NB: Als je op het kaartje hierbij kijkt, dan klopt de plek niet, maar ik kon niet kiezen voor East Hanover in New Jersey.

  • 25 September 2017 - 10:11

    Ellen:

    Ik heb het weer gelezen Nanda!

  • 27 September 2017 - 06:52

    Jolien:

    Wauw je hebt wel even de highlights van new york in korte tijd gespot!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nanda

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 59646

Voorgaande reizen:

29 Mei 2023 - 30 Juni 2023

USA 2023 - The Roadtrip Northwest

28 Februari 2022 - 19 Mei 2022

USA 2022 - The Roadtrip Southwest

04 Mei 2019 - 30 Mei 2019

USA 2019 - Roadtrip #5

10 Mei 2018 - 25 Mei 2018

Ierland 2018

13 September 2017 - 13 Oktober 2017

USA 2017 - Autumn Trip

11 November 2016 - 28 November 2016

USA 2016 - The Thanksgiving Trip

21 April 2016 - 12 Mei 2016

España 2016 - La vida en Andalucía

17 April 2015 - 23 Mei 2015

USA 2015 - The South

30 Mei 2014 - 20 Juni 2014

USA 2014 - The Carolina's & Georgia

29 Januari 2010 - 16 Februari 2010

USA 2010 - Chicago, NIU & New York

16 Maart 2006 - 17 Augustus 2008

Cambridge-gerelateerde avonturen

Landen bezocht: