#3 Birmingham & Tuscaloosa, Alabama - Reisverslag uit Birmingham, Verenigde Staten van Nanda Peters - WaarBenJij.nu #3 Birmingham & Tuscaloosa, Alabama - Reisverslag uit Birmingham, Verenigde Staten van Nanda Peters - WaarBenJij.nu

#3 Birmingham & Tuscaloosa, Alabama

Blijf op de hoogte en volg Nanda

17 November 2016 | Verenigde Staten, Birmingham

Ik heb wat moeite om 's morgens op gang te komen. In eerste instantie ben ik heel vroeg wakker, waarschijnlijk ook omdat het zo vroeg licht is (half 6 begint het). Gister stond ik eerst om half 8 op om wat te eten. Ook heb ik een was gedaan. Ik kwam er achter dat er vrijwel niets van mijn kleren in de droger mag, dus ik heb alles her en der in mijn badkamer en slaapkamer gehangen. Daarna was ik zo moe, niet van het was ophangen, dat ik nog een uur geslapen heb. Uiteindelijk was ik om 11 uur klaar om nar het centrum van Birmingham te gaan. Net op weg zag ik opeens een kantoor van het autoverhuurbedrijf waar mijn auto vandaan komt. Aangezien er al de hele tijd een lampje brandde, ging ik toch maar eens vragen waar dat voor was. Ik ben al op wegen geweest waar weinig verkeer komt, dus ik moest natuurlijk niet ergens stil komen te staan. Gelukkig was het alleen de spanning van één van de banden. De mannen aldaar pompten de band wat meer op en toen was het lampje uit, joechei! Ik voelde me wel een beetje blond, eerlijk gezegd, hihi.

In Birmingham reed ik op de gok naar het 'historic district'. Dat vond ik al snel, aangezien er overal borden aan lantaarnpalen hingen. Ik had gehoopt dat er dan ook wel een VVV o.i.d. zou zijn, maar dat was natuurlijk nergens te vinden. Ik sprak uiteindelijk een meisje aan om te vragen wat er leuk was om te doen en zien in Birmingham. Zij studeert hier en raadde me aan om naar Sloss Furnaces te gaan. Dat was dé reden waarom Birmingham überhaupt bestaat en ze moesten daar vast wel meer weten over de stad en omgeving. Ik kon het gelukkig vinden in de app van Maps.me en ik was er al snel, net buiten het centrum.

Sloss Furnaces waren de hoogovens van deze streek. De bergen rondom Birmingham zaten zal vol ijzererts, kolen en leisteen, materialen die nodig zijn om ijzer te kunnen smelten, dus van ijzererts naar blokken ijzer. In 1881 bouwde ene meneer Sloss de ovens en tot 1971 bleef de productie draaien. Daarna wilde men de boel slopen, omdat het een roestige bende was. Maar een groep mensen zag de historische waarde van het complex en in de jaren '80 werd het een historisch monument. Nu kun je er zelf rondlopen (nergens op klimmen) en het is helemaal gratis! Beide aspecten zijn altijd prettig natuurlijk. Ook is het fijn dat er een introductiefilmpje was, dan weet je tenminste wat je gaat bekijken. Het complex is echt enorm, niet alleen de hoogte en zo, maar ook de buizen, bouten, etc, alles is gigantisch! De foto's die ik gemaakt heb, vind ik zelf erg goed gelukt, mooie kleuren tegen een strakblauwe lucht. In het museumpje heb ik nog een tijdje gepraat met Jane, die het erg leuk vond dat ik zo veel interesse toonde. Ze kon me ook verwijzen naar de VVV van Birmingham, handig!

Oh ja, waarom Sloss dus belangrijk was voor Birmingham... vóór Sloss bestond Birmingham uit een paar huizen. Er was geen rivier, (nog) geen spoorlijn en eigenlijk niets te doen of te zien. Maar de ijzererts enzo zorgde ervoor dat Birmingham binnen twintig jaar uitgegroeid was tot een grote stad. Nu wordt er geen ijzer meer gewonnen of verwerkt, maar staat de stad bekend om een goede universiteit en veel onderzoek op het gebied van gezondheid en technologie. Er is de afgelopen tien jaar veel geïnvesteerd in het aantrekkelijker en veiliger maken van het centrum, wat nog meer studenten heeft aangetrokken.

Bij de VVV kreeg ik een informatieboekje over het centrum. Het was allemaal niet te belopen, dus ik moest een keuze maken wat ik wilde doen. Ik koos voor het Civil Rights Institute, waar veel te zien, horen en leren was over de burgerrechtenbeweging. Wederom een goed opgezet museum, maar ik had inmiddels al veel info opgedaan in Montgomery en Selma, dus ik liep er wat sneller door dan de gebruikelijke bezoeker.

Ik had nog tijd over, dus besloot ik toch maar naar Vulcan te gaan. Ik had hem al gezien vanaf Sloss, want het is een standbeeld boven op een berg, uitkijkend over Birmingham. Hij is de Romeinse god van het vuur Vulcanus en gebouwd in 1904 voor een tentoonstelling in St Louis. In 1936 kwam hij terug naar Birmingham en werd hij op een toren van 39 m hoog gezet. Je kunt (gelukkig) met een lift naar boven. Het uitzicht is prachtig. Je kunt er overdag, maar ook 's avonds naar toe. Ik was er aan het einde van de middag en het licht was heel mooi. Bij de balie van het informatiecentrum raakte ik nog met twee (zwarte) medewerkers aan de praat. Ze waren nieuwsgierig waarom iemand uit Nederland naar Alabama wil komen. Deze vraag heb ik al meerdere keren moeten beantwoorden de afgelopen dagen. Ik leg dan uit dat ik wil leren over de burgerrechten en de mensen zijn dan onder de indruk. Deze twee mensen vonden het zo geweldig, dat ik een stevige handdruk kreeg als dank. Voor hen is dit geen verre geschiedenis, maar iets dat hun ouders nog meegemaakt hebben.

Ik was best vroeg en had al bedacht waar ik wilde eten, vlakbij mijn hotel. Daarna zou ik nog een lekker lange avond hebben. Maar helaas... ik belandde in een file. Ik heb zeker 50 minuten over 4 km gedaan. Uiteindelijk bleek er een auto stil te staan op één van de twee rijbanen en werd de boel afgezet door politieauto's. Het is me een raadsel waarom die auto niet gewoon aan de kan gezet/gesleept werd. Daar hadden ze toch al zeker 50 minuten de tijd voor gehad! Uiteindelijk kwam ik dus een uur later dan verwacht bij Panda Express. Je kunt daar gewokt eten bestellen, echt lekker! Terug op mijn kamer heb ik wat was opgeruimd en alvast mijn koffer weer wat ingepakt.

Vanmorgen reed ik aan het einde van de morgen naar Tuscaloosa, ten westen van Birmingham. Ik had de stad hier namelijk wel gezien. Ik word altijd een beetje kriebelig van de drukte in de grote stad en mijn reisgids zei dat Tuscaloosa nog charme had. Bij de VVV bleek dat er geen stadswandeling was, maar dat er wel wat interessante gebouwen te zien en bezoeken waren. Deze waren echter niet op loopafstand van elkaar, omdat de stad heel ruim opgezet was (en is). Ik bezocht één huis waar men vlak vóór de Burgeroorlog mee begonnen was. Het was pas klaar tijdens (en na) de oorlog, waardoor dit officieel géén Antebellum-huis is. Dat zijn alleen huizen van vóór de Burgeroorlog. Het bijzonder aan dit Jemison-Van de Graaff Huis is dat het het eerste huis in de wijde omtrek was met een badkamer met warm koud water en afvoer, dus een hele riolering ingebouwd. Ook was er verlicht door middel van gas, wat het huis 's nachts een stuk lichter maakte dan alle andere huizen er om heen. Het leuke was dat ik bij dit huis weer eens de enige bezoeker was. De mevrouw nam dan ook goed te tijd om me (gratis!) rond te leiden. We gingen hier en daar even zitten. Vooral het kantoor van de vrouw des huizes vonden we allebei tof, omdat we allebei graag een boek willen schrijven. Ik zag mezelf daar al helemaal zitten. Ze vroeg me ook naar Deventer en wilde weten hoe oud alles is en of de huizen van steen gemaakt zijn. Grappig om eens op een andere manier naar mijn stad te kijken, vanuit een Amerikaans perspectief. Stom genoeg heb ik binnen helemaal geen foto's gemaakt! Ik ging er vanuit dat dat niet mocht, maar ik heb er niet naar gevraagd, domdomdom. Ik heb nog wat andere huizen van buiten bekeken en ook de ruïne van het oude Capitool. Tuscaloosa was namelijk van 1826 tot 1846 de hoofdstad van Alabama, daarna werd het Montgomory. De reden waarom het gebouw nu nog maar een ruïne is, is vanwege een brand in 1923. Blijkbaar loonde het niet om het opnieuw op te bouwen.

Weer in de auto was het weer tijd om te tanken. Bij het tankstation dacht de jongen dat ik Duits was. Ik heb hem snel op zijn fout gewezen, haha! Ik dacht toch echt wel dat ik redelijk accentloos Engels spreek, in ieder geval NIET met een Duits accent. Hij had blijkbaar Duits op school gehad en dacht wat te herkennen. Ook grappig dat hij een beetje Pennsylvania Dutch kan, omdat hij uit Lancaster, Pennsylvania komt. Dat is géén Nederlands, maar een hele oude versie van het Duits dat door de Amish wordt gesproken. Maar goed, tanken dus. Dat is nu een stuk lolliger dan vorig jaar. Toen kostte een gallon benzine 3,30 dollar. Dat was al goedkoop, maar nu is het 1,87 dollar per gallon. Omgerekend is dat 0,46 euro per liter. Ja, dat heb ik goed uitgerekend!!! Met een auto die 1 op 15 rijdt, is dat niet verkeerd. Voor de portomonnee heel goed, maar toch voelt het dubbel. De mensen pakken hier dus voor elk wissewasje de auto, waarom zou je niet met deze prijzen? Ik zei al eerder, zonder auto kom je echt nergens. Maar voor het milieu is het dus niet zo prachtig. Maar ach, die Trump zegt toch dat de klimaatverandering een fabeltje is, dus waar zouden ze zich druk om maken? ZUCHT

Ten zuiden van Tuscaloosa ligt Moundville. Dat staat bekend om de 'mounds'; heuvels gemaakt door mensen, in dit geval door Mississippi Indianen. Ze begonnen er mee in 1.200 n.Chr en bouwden 20 heuvels. Waarschijnlijk woonden er belangrijke mensen op en werden ze gebruikt voor rituelen. Er tussen en omheen waren andere huizen. Er schijnen wel 3.000 mensen gewoond te hebben. Ik kan even niet achterhalen wanneer de Indianen de stad verlieten, maar het was in ieder geval vóór de Europeanen naar Amerika kwamen, dus het was niet hun schuld. Waarom ze de stad verlieten, is niet duidelijk geworden. Al meer dan 100 jaar wordt er archeologisch onderzoek gedaan, vandaag nog zelfs! Er is veel moois gevonden, waaronder een paar prachtige potten. Zo ontdekken ze ook steeds meer over de samenleving. Ik vond het indrukwekkend om er te zijn, ook al is er natuurlijk niets meer zichtbaar dan die heuvels. Maar de introductiefilm en het museum gaven een goed beeld om buiten in te denken hoe het geweest is.

De terugweg ging dit keer gesmeerd. Ik heb tijdens het rijden nog een foto gemaakt van een reclamebord van Alexander Shunnarah. Het hele zuidoosten van de VS moet zijn hoofd herkennen, want ik heb deze borden de afgelopen jaren in vrijwel alle zuidelijke staten gezien. Hij is een letseladvocaat en boert blijkbaar goed. Ik lees op internet dat er duizenden reclameborden zijn en dat mensen er soms een spelletje van maken om ze te tellen. Hij is de 'even Apeldoorn bellen' van de letselschadebranch, dus hijzelf is het merk geworden van een keten aan advocatenkantoren. Goed gedaan... wie weet wordt ie ooit nog eens president.

Vlakbij mijn hotel heb ik weer bij Publix wat boodschappen gedaan. Zo heb ik een paar écht lekkere broodjes gekocht en wat kaas voor op mijn Wasa crackers. Dat was mijn avondeten, aangezien ik al tussen de middag warm gegeten had. Het uploaden van de foto's ging dit keer gesmeerd. De app van Facebook kreeg een update, blijkbaar waren ze mijn meldingen zat. Maar tadaaaa, alles werkt nu weer! Mijn laatste avond alweer in Birmingham. Nog één nachtje in de buurt van Atlanta en dan terug naar Warner Robins. Voor morgen moet ik nog even kijken wat ik ga doen op weg naar Atlanta. Eenmaal daar heb ik al een plan klaar voor zaterdagmorgen. Dat hou ik nog even voor me, haha!

Ik wil graag nog wel even vermelden dat het weer echt GE-WEL-DIG is!!! De afgelopen dagen steeds iets meer dan 20 graden, maar vandaag was het toch wel erg heet met 28 graden! Heerlijk dus in korte broek en sandalen gelopen. Ik ben ook een heel klein beetje bruin geworden. Morgen wordt het ook 26 graden, maar wordt er regen voorspeld. Ik weet dat ik het al eerder geschreven heb, maar het is echt kurk- en kurkdroog hier. Er is geen groen grassprietje te vinden, alles is bruin. De bladeren van de bomen zijn ook bruin, niet vanwege de herfst, maar vanwege de droogte. Dus de zuiderlingen zullen het wel tof vinden als het morgen gaat regenen. Ik niet, ik heb namelijk geen paraplu (vergeten te lenen van Stacey). Vanaf het weekend wordt het een stuk koeler, met name in de nachten gaat het licht vriezen. Wat een omslag!

Hierbij de link naar de foto's:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10154110578273589.1073741891.558143588&type=1&l=bcdd73d006

  • 24 November 2016 - 12:18

    Jolie :

    Zo, ik heb even tijd genomen om dit verslag te lezen. Goed verhaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nanda

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 59594

Voorgaande reizen:

29 Mei 2023 - 30 Juni 2023

USA 2023 - The Roadtrip Northwest

28 Februari 2022 - 19 Mei 2022

USA 2022 - The Roadtrip Southwest

04 Mei 2019 - 30 Mei 2019

USA 2019 - Roadtrip #5

10 Mei 2018 - 25 Mei 2018

Ierland 2018

13 September 2017 - 13 Oktober 2017

USA 2017 - Autumn Trip

11 November 2016 - 28 November 2016

USA 2016 - The Thanksgiving Trip

21 April 2016 - 12 Mei 2016

España 2016 - La vida en Andalucía

17 April 2015 - 23 Mei 2015

USA 2015 - The South

30 Mei 2014 - 20 Juni 2014

USA 2014 - The Carolina's & Georgia

29 Januari 2010 - 16 Februari 2010

USA 2010 - Chicago, NIU & New York

16 Maart 2006 - 17 Augustus 2008

Cambridge-gerelateerde avonturen

Landen bezocht: