Terug naar de 19e eeuw (en verder) - Reisverslag uit Charleston, Verenigde Staten van Nanda Peters - WaarBenJij.nu Terug naar de 19e eeuw (en verder) - Reisverslag uit Charleston, Verenigde Staten van Nanda Peters - WaarBenJij.nu

Terug naar de 19e eeuw (en verder)

Blijf op de hoogte en volg Nanda

12 Juni 2014 | Verenigde Staten, Charleston

Gister ben ik van... ff nadenken, waar was ik gister ook al weer? Oh ja, van Wilmington naar Charleston gereden, een rit van 4,5 uur. Het ging heel lekker, eindelijk een beetje doorrijden, maar geen echte snelwegen helaas. Onderweg moest ik door Myrtle Beach en dat was uiterst bijzonder. Ik had al wel mensen gezien met een t-shirt van deze plaats en dat waren over het algemeen van die Sjonnie en Anita's, haha. Het hele gedoe had wat weg van Las Vegas, met veel gekke gebouwen, idiote reclames, oneindig veel fastfoodtenten, alle denkbare hotelketens, maar dan zonder de casino's. Het duurde een half uur voor ik er door heen was, genoeg te zien ondertussen.

In Charleston aangekomen kon ik gelukkig gelijk inchecken. Officieel mag dat overal pas na 3 uur, maar ik ben er meestal al rond 1 uur. Helaas was er iets misgegaan bij de boeking, want Hotwire (de website die ik gebruik) had het hotel overboekt. Dit betekent dat ik nu in een suite zit, in plaats van in een kamer. Heel vervelend allemaal, om een badkamer, keukentje en zitkamer en aparte slaapkamer te hebben! Ik heb mijn spulletjes in de megagrote koelkast gezet en ze vallen in het niet bij alle ruimte, haha. Heerlijk dit! Gisteravond sprak ik mijn ouders op Skype en toen bleef de koelkast maar ijsklontjes maken. Ik ben maar even bij de receptie gaan vragen of dat ook uitgezet kon worden. Dat kon inderdaad, stel je voor dat ik morgen mijn koelelementen eruit zou halen en er stroomden honderden ijsklontjes uit het vriesgedeelte!

's Avonds ben ik naar het outletcenter hier om de hoek geweest. Ik ben bij een winkel blijven steken, Converse! Heb gelijk voor Jolien een vet cool paar All Stars uitgezocht en ook twee paar voor mezelf. Ze zijn hier zo veel goedkoper dan in Nederland en ook veel meer keus. Ik denk dat ik wel een half uur in die winkel geweest ben. Verder was het center denk ik een walhalla voor de shopfanaat, met alle bekende merken aanwezig. Maar ik hou niet van shoppen, dus ben terug gegaan naar het hotel.

Vanmorgen ben ik op pad gegaan naar het centum van Charleston. Ik ben blij dat ik een foutje had gemaakt in mijn planning, want ik had eigenlijk een nacht hier willen blijven, maar had per ongeluk twee nachten geboekt. Van alle steden in South Carolina (want yeehaa, ben dus eindelijk weer in een nieuwe staat) is Charleston eigenlijk de enige bezienswaardige stad. Het is wat aantal inwoners betreft niet veel groter dan Deventer, maar staat bekend om de prachtige huizen, weelderige tuinen en rustige straten. Ik heb uren gedaan over een wandeling van officieel twee uur. Dit kwam onder andere door de hitte en het feit dat mijn voeten altijd na een uur pijn gaan doen. Dus ik heb veel gezeten om uit te puffen, water te drinken en mijn voeten omhoog te doen. Onderweg nog ergens binnen wat gedronken, lekker afkoelen in de airco.

Ik ben ook naar een museum van de oude slavenmarkt geweest, geopend in 1833 tot de afschaffing in 1863. Indrukwekkend dat op die plek honderdduizenden slaven zijn verhandeld, met name Afrikanen die in Amerika, dus in slavernij, geboren zijn. Het verschepen van slaven uit Afrika was begin 1800 namelijk al verboden. Het was een bizarre handel, waarbij de koopwaar soms zelf invloed had op waar ze terecht kwamen, maar meestal niet natuulijk. Helaas werden vele gezinnen uit elkaar gerukt, omdat men dacht dat Afrikanen daar wel snel over heen zouden zijn, het waren immers maar domme werkkrachten. Onbegrijpelijk dat dit nog zo kort geleden is en vooral ook dat pas sinds de jaren '60 gekleurde Amerikanen dezelfde rechten hebben als blanken. Ik heb een dubbel gevoel bij de pracht en praal van deze stad. De mensen in de 18e en 19e eeuw zijn rijk geworden door de handel in vooral rijst, maar ook katoen, indigo en tabak. En wie moesten er op het land werken om deze rijkdom te vergaren zonder dat ze er ooit maar voor betaald werden? Precies.

Morgen ga ik naar Savannah in Georgia, waar het momenteel zo mogelijk nog heter is dan vandaag. Het schijnt echt een mooie stad te zijn, die goed te bekijken is in een dag. Ik blijf daar een nacht. Daarna ga ik naar Macon. En daar... ga ik weer logeren!!! Vandaag vroeg een stel bij een kerk of ik een foto van hen wilde maken. We raakten aan de praat en ze vertelden dat ze hier op vakantie zijn vanwege hun 10-jarig huwelijk. Ze komen uit de buurt van Macon. Mijn voorstel was om samen ergens wat te gaan drinken als ik daar ben, maar ze nodigden me uit om te komen logeren. Ik zei dat ik van plan was twee nachten daar te blijven en dat was geen probleem. Toen ik vroeg of ze zondag naar een kerk gaan, was de cirkel helemaal rond! Ze gaan naar een baptistengemeente en zouden het geweldig vinden als ik mee ga. Ik zeg, hele dikke vette knipoog van God! Ze heten Stacey en Stephen en ze hebben twee kinderen, een meisje van 5 en een jongen van 2. Ik heb er nu al zin in!

Amerikanen zijn knettergek - deel 7
Want hun gastvrijheid en behulpzaamheid kent toch geen grenzen! Ondanks dat ik soms nog steeds afgesnauwd wordt als ik iets niet meteen begrijp (met name in supermarkten en winkels), doen de meeste mensen hun best om te helpen. Vooral de mensen in de Visitors Centers zijn de vriendelijkste, ze leggen alles aan je uit en zorgen dat je met stapels folders weg gaat. Als je een staatsgrens over gaat, dan is er altijd zo'n center te vinden. Bij eentje kreeg ik er zelfs netjes een tasje bij. Ook de dames bij de benzinestations waren top, na twee keer een uitleg te hebben gekregen, kan ik nu (jawel!) helemaal zelf tanken.

Ik heb geen idee wie dit eigenlijk allemaal leest, mijn ouders zeggen dat ze van veel mensen horen dat ze me volgen. Dat vind ik echt super! Ik zou het nog leuker vinden als jullie een berichtje hier onder achter laten, dus leef je uit! ;-)

Wil je foto's zien, kopieer dan de volgende link in je browser:

Vergeet je ook niet aan te melden voor de mailinglijst linksonder!!! Dan krijg je iedere keer als ik een nieuwe blog geplaatst heb, een bericht in je mailbox.

• 13 Juni 2014 - 07:28

Jolanda:

Bij deze Nanda! Fijn dat je zo aan het genieten bent! Wat een mooi knipoogje dat je weer ergens kunt blijven logeren. Heel veel plezier. X

• 13 Juni 2014 - 08:50

Marieke:

Fijn dat je het naar je zin hebt! Wat leuk dat je weer een logeeradres op de kop hebt getikt, indrukwekkend die slavengeschiedenis... Hou je hoofd koel :)

• 13 Juni 2014 - 11:26

Stefan:

Heej Nanda,
    Het is leuk om je verhalen te lezen, je schrijft leuk!
    Had je ook een super king-size bed in die suite? (lekker geslapen?)

• 13 Juni 2014 - 13:26

Jolien:

Zo blij met de schoenen!! Ze zijn echt super gaaf! Fijn dat je ergens kan overnachten, en gezellig om mensen te leren kennen. Kan je weer in het boekje schrijven, hihi! Liefs

• 13 Juni 2014 - 15:47

Marianne:

Dus leef je uit.....geloof me, je wil helemaal niet dat ik me uitleef:-))) Geniet lekker van je vakantie!

• 13 Juni 2014 - 19:33

Luuk:

Alweer leuk! ;-)

• 13 Juni 2014 - 23:11

Mineke:

Ik volg je ook, hoor. Geniet nog van je reis!!!

• 14 Juni 2014 - 23:51

Els:

Hoihoi,
    Ja hoor, ook ik lees trouw. Leuk je verslagen! Blij te lezen dat je zo aan het genieten bent!
    Groetjes Els

• 15 Juni 2014 - 20:13

Miriam:

Hey Nanda,

Wat goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Je vertelt leuk!
    Ook fijn dat je toch nog op de hoogte wordt gehouden wat het Nederlands elftal heeft gedaan. Ik denk niet dat het je heel veel interesseert, maar het is hier, het gesprek van de dag.

Verder ga ik je natuurlijk niet vervelen over het werk, maar met PISA gaat het nog steeds de kant op die je hebt uitgestippeld. Geen zorgen dus!

We hebben afgelopen donderdag een leuke actieve teamdag gehad met een heerlijke bbq. Het weer was ook super, dus konden we lekker buiten bijkomen en genieten van de zon. De man van Kim en Alette waren ook aanwezig ivm hun jubileum. Het was erg gezellig.

Geniet van je reis en tot een volgend reisverslag!

Groetjes!!!!!!!!!!!!!!!!

• 16 Juni 2014 - 11:08

Janneke:

Hoi Nanda,

Ik volg je ook ;-). Leuk om al je belevenissen te lezen! Geniet nog lekker van deze mooie reis!

• 16 Juni 2014 - 21:18

Laura:

Hai Nan,

Ik ben nu pas helemaal bij gelezen. En je komt al bijna weer terug! Het is thuis een drukke boel, maar nu een heerlijk relaxed avondje. Iedereen slaapt voor de verandering eens, zelfs Wietze.....
    Erg leuk om je verhalen te lezen. Ik sluit me aan bij al zovelen voor mij, maar je schrijft erg leuk en grappig. Moest erg lachen om je rode benen.....
    Ook leuk om de omgeving van Sparks te zien. Lijkt me toch wel bijzonder. En supertof dat je gewoon ingaat op de gastvrijheid van de Amerikanen. Zo maak je ook nog het 'gewone' Amerikaanse leven mee.
    Wel erg sneu om te horen over je oma. Hopelijk gaat het allemaal niet te snel en kun je nog wel van je vakantie genieten.
    Noah wacht met smart op weer een bezoekje van je.... Hij is al haast geen baby meer, zo hard groeit ie. Maar hij lacht wel heel lief

Dikke knuffel van mij